Сегодня: 25.04.2024
6+
Регистрация
Вход на сайт


Главная » Методическая копилка » Иностранные языки » Разное


Проект "Методы, приемы и формы развития познавательных УУД на уроках английского языка"

СКАЧАТЬ (89.5 Kb) 07.09.2014, 17:53
Машкина Марина Вартановна
Преподаватель, ОБОУ СПО "Курский монтажный техникум"
ПРОЕКТ
Методы, приемы и формы
развития познавательных УУД на уроках английского языка
преподавателя английского языка
ОБОУ СПО «Курский монтажный техникум»
Машкиной Марины Вартановны

Курск, 2013
Важнейшей задачей современной системы образования является формирование обеспечивающих «умение учиться», способность личности совокупности «универсальных учебных действий», к саморазвитию и самосовершенствованию путем сознательного и активного присвоения нового социального опыта, а не только освоение учащимися конкретных предметных знаний и навыков в рамках отдельных дисциплин.
В составе основных видов универсальных учебных действий можно выделить четыре блока:
-личностные УУД
-познавательные УУД
-регулятивные УУД
-коммуникативные УУД
Данная работа освещает проблему развития познавательных УУД.
Познавательные универсальные учебные действия включают в себя:
- общеучебные
- логические
-действия постановки и решения проблем
1. Общеучебные УУД:
- самостоятельное выделение и формулирование познавательной цели:
Describe the pictures using new language. Ask pupils to point to the toys. Name an object from the picture and ask pupils to say what color it is?
- поиск и выделение необходимой информации; применение методов информационного поиска, в том числе с помощью компьютерных средств: ask pupils to find the information about dinosaurs on the Internet or encyclopedia and write it on strips of paper.
- моделирование (преобразование объекта из чувственной формы в графическую или знаковую модель, где выделены существенные характеристики объекта) и преобразование модели с целью выявления общих законов, определяющих данную предметную область- Ask pupils to put the photos of their family members on the desks, ask each other questions and fill in the table in Activity Books. Then ask pupils to make reports in front of the class showing the photos of their friends and telling the class about them.
- структурирование знания- Within the Progress page, we also encourage children to reflect on what they can do in English on a regular basis. Ask children what they enjoyed and why.
- осознанное и произвольное построение речевого высказывания в устной и письменной форме: Game Clever Parrot. Show the cards and ask to repeat the word after you only if it corresponds to the one on the card.
- выбор наиболее эффективных способов решения задач в зависимости от конкретных условий- How do pupils feel in the lesson? Do they have fun? What do they like and dislike? Do they like the materials, the methods?
- рефлексия способов и условий действия, контроль и оценка процесса и результатов деятельности- Pupils reflect in English, using phrases and sentences they have leant. Emphasize their progress and ability to talk about the learning process in English. Ask pupils if they are happy with their results.
- смысловое чтение как осмысление цели чтения и выбор вида чтения в зависимости от цели: ask pupils to read the sentences and match them to the corresponding pictures. Ask pupils to read the sentences from the story in pairs and put them in the correct order. Ask pupils to read the sentences and say if they are true or false. Suggest that pupils correct the false sentences, using the text.
- извлечение необходимой информации из прослушанных текстов различных жанров: tell pupils to read the information in the profile, listen to the interview with a girl and then say which information is wrong.
- определение основной и второстепенной информации: suggest that pupils read the texts about famous Russian sports people who were among the top-ten sportsmen and women in Russia. Ask pupils to draw a table in their exercise books and fill in the information about sports people do while reading the texts.
- свободная ориентация и восприятие текстов художественного, научного, публицистического и официально-делового стилей: read the articles from the newspaper and answer the questions.
- понимание и адекватная оценка языка средств массовой информации: ask pupils to read the article from the newspaper. Explain that pupils have to restore the article using the information in the picture.
- постановка и формулирование проблемы Ask pupils to listen to the story and say what the children are doing (books closed). Then ask them to say the names of children and their favorite toys. Ask pupils to guess what the world’s top toy is?
- самостоятельное создание алгоритмов деятельности при решении проблем творческого и поискового характера: tell pupils they’re going to write some articles for a school sports magazine. Divide pupils into groups of 3-4. Ask each group to choose a topic from the list suggested in the textbook. Tell pupils to discuss the ideas and content in groups, using the questions as support. Ask pupils to write the articles. Suggest that pupils make a poster about dinosaurs. Ask pupils to read the instructions on how to make the poster. Elicit from pupils what the poster will look like and draw the scheme on the board. Ask pupils to make fact files about all dinosaurs they know.
1.Действия по поиску и выделению необходимой информации;
Task: Choose and read aloud the sentences which are true of the pictures.
2. Действия, связанные с осознанным и самостоятельным построением устного и письменного речевого высказывания;
Task: Read and say why Father is angry.
F: Rob, Liz, Bob, Spot where are you?
Liz: Here I am, Dad.
- And where is Robert?
- He is eating bananas.
- And Bob? What’s he doing?
- Eating apples.
- And what about supper? Where is Spot?
- He is eating your supper.
Task: Let us see if you understand and remember the story:
1. What are the children eating? Why?
2. Is Mum in or out?
3. Father is angry, isn’t he? Why?
4. Do you think it is a funny story?
5. And about your family? What do you do when your mum is out?
Task: Read and say why Londoners like to go to the parks.
3. Знаково-символические действия.
Task: Decode the letter and guess what Santa Claus wishes
boys and girls on Christmas.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
A C D E H I K M O R S T U W Y
3 4 1 10 7 6 3 11 !
6 14 6 11 5 15 9 13 1 8 4 10 10 15 2 5 10 6 11 12
8 1 11 !
4. Действия по выбору языковых средств.
• The English girl asked Santa for an unusual present. She has made some mistakes and missed the verb ‘to be’. Help her to correct the mistakes.
Dear Santa!
I _ very glad about the presents you gave me last year. Thanks a lot. You see, I _ good at studying and my parents _ proud of my success. Soon it will _ Christmas, my favourite holiday and I would like you to give me a small fluffy puppy as a present! I will _ very careful for it.
Lots of love,
Betty
• Find the Russian equivalents of the following English proverbs.
1. All cats are grey in the dark.
2. A bird may be known by its song.
3. A cat may look at a king.
A Видна птица по полету.
B 3а погляд денег не берут.
C Ночью все кошки серы.
• . Complete the text with the correct forms of the verbs in brackets.
Like the Great Plains, the vast Mountain and Desert region 1____________ (be) a land which people 2_____________ (hurry) on their way west. 3_____________ (seek) land and gold, the settler at first 4______________ (find) neither until he 5_____________ (reach) the Pacific coast. But the gold 6____________ (find) at Peak and in a few other parts of the Rocky Mountains. Men 7_______________ (hurry) back to this region, faster than they 8_____________ (hurry) through it. Civilization 9_______________ (begin) 10____________ (reach) into the mountains. The first white men to visit these mountains 11____________ (be) Spanish travelers, 12_________________ (move) the southern ranges to the Pacific. Stories of gold 13_______________ (bring) them here, but they 14__________ (not stay) in the mountains.
5. Действия ,связанные с рефлексией деятельности
Choose the correct answer.
A
1. What's the name of the London tuidergrotuid?
A Metro B Tube C Subway
2. What London street is famous for shops?
A Oxford Street B Fleet Street C Lombard Street
3. What is the Barbican?
A a river B an art centre C a pop group
4. Which animal can look at the Queen?
A a dog B a cat C a lion
5. Who wrote `Winnie-the-Pooh'?
A L. Carroll B O. Wilde C A. Milne L
6. What is English marmalade?
A apple jam B orange jam C sweets
7. The traditional English drink is
A coffee B cocoa C tea
8. What river does London stand on?
A the Thames B the Severn C the Clyde
9. Robert Burns is a poet.
A American B English C Scottish
10. The oldest university in Britain is in
A London B Edinburgh C Oxford
B
1. Who discovered the law of gravity when an apple fell on his head?
A Darwin B Fleming C Newton
2. Who tried to prove that our remote granddads and gunnies were monkeys?
A Churchill B Defoe C Darwin
3. Who is the author of The Lord of the Rings?
A Burns B Tolkien C Wilde
4. What is the name of a man the monument to whom stands in Trafalgar Square?
A Nelson B Chaplin C Cromwell
5. Who is the first woman Prime Minister of Britain?
A Thatcher B Livingstone C Scott
6. What's the name of a member of the Beatles who was murdered in the USA?
A Rowling B Lennon C Stevenson
7. What's the name of the Princess of Wales who died in a car crash in Paris?
A Debby B Dolly C Diana
8. Who tried to blow up Parliament on November 5, 1605?
A Arthur B Fawkes C Drake
9. What's the name of the Queen who ruled for the longest period in British history?
A Victoria B Elizabeth C Mary
10. What's the name of the author of the Harry Potter books?
A Rowling B Alfred C Constable
В ФГОС, отражающем социальный заказ нашего общества, подчеркивается важность обучения смысловому чтению, и отмечается, что чтение в современном информационном обществе носит «метапредметный» или «надпредметный» характер и умения чтения относятся к универсальным учебным действиям.
Для работы с текстом Асмолов А.Г., Бурменская Г.В., Володарская И.А. предлагают ниже приведенные стратегии.

 
Весь текст материала находится в приложенном файле


Категория: Разное | Добавил: mashkina1958
Просмотров: 2150 | Загрузок: 105 | Рейтинг: 0.0/0

Понравился материал? Оставьте свой комментарий ;)
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Каталог

Я - Учитель!


Конкурсы
XIV Всероссийский творческий конкурс "Птицы большие и маленькие"
XIV Всероссийский творческий конкурс "Мастер на все руки"
XXI Всероссийском конкурсе профессионального мастерства "Педагог-профессионал: от идеи к практике"
VI Всероссийский творческий конкурс "Весна шагает по планете"
XI Всероссийский творческий конкурс "Космический калейдоскоп"
X Всероссийский творческий конкурс "Светлая Пасха"
XII Всероссийский творческий конкурс "Цветочная симфония"
XI Всероссийский творческий конкурс про животных "Дикие, домашние и очень-очень важные"


© 2012 - 2024 Международное сообщество педагогов "Я - Учитель!"

Я - Учитель!
------------------------------
О проекте
.............................................
Обратная связь
.............................................
Отзывы о сообществе
.............................................
Баннеры, награды
.............................................
Образовательные сайты
.............................................
Реклама на сайте



Яндекс.Метрика

Свидетельство о регистрации СМИ: Эл №ФС77-54568 от 21.06.2013г. выдано Федеральной службой по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций (РОСКОМНАДЗОР).
Соучредители: ИП Львова Е.С., Власова Н.В.
Главный редактор: Львова Елена Сергеевна
info@pochemu4ka.ru
Тел. 89277797310
Информация на сайте обновлена: 25.04.2024

Сайт для учителей, воспитателей и педагогических работников.

Все права на материалы сайта охраняются в соответствии с законодательством РФ, в том числе законом РФ «Об авторском праве и смежных правах». Любое использование материалов с сайта запрещено без письменного разрешения администрации сайта.


Опубликовать разработку
................................................
Получить свидетельство
................................................
Создать портфолио
................................................
Создать блог
................................................

Партнеры сообщества:
---------------------------------
Конкурсы Рунета
.................................................
Детский портал "ПочемуЧка"
.................................................
Конкурсы "Любознайка"
.................................................
Мастерилкино
.................................................
ПедБлог