Конспект урока по теме "Exploring Russia" к учебнику Spotlight 11
(8.25 Mb)
20.08.2024, 15:07
Новинкина Лариса Владимировна
учитель английского языка, МБОУ "Рощинская школа-детский сад" Джанкойского района Республики Крым
ТЕМА: EXPLORING RUSSIA. ИЗУЧАЯ РОССИЮ.
КЛАСС: 11
ПЛАНИРУЕМЫЕ РЕЗУЛЬТАТЫ:
ЛИЧНОСТНЫЕ
1) патриотического воспитания:
сформированность российской гражданской идентичности, патриотизма, уважения к своему народу, чувства ответственности перед Родиной, гордости за свой край, свою Родину, свой язык и культуру, прошлое и настоящее многонационального народа России;
2) духовно-нравственного воспитания:
осознание духовных ценностей российского народа;
3) ценности научного познания:
совершенствование языковой и читательской культуры как средства взаимодействия между людьми и познания мира;
МЕТАПРЕДМЕТНЫЕ РЕЗУЛЬТАТЫ
Познавательные универсальные учебные действия
Базовые логические действия:
определять цели деятельности, задавать параметры и критерии их достижения; выявлять закономерности в языковых явлениях изучаемого иностранного
(английского) языка;
вносить коррективы в деятельность, оценивать соответствие результатов целям, оценивать риски последствий деятельности;
Базовые исследовательские действия:
владеть навыками учебно-исследовательской и проектной деятельности с использованием иностранного (английского) языка, уметь интегрировать знания из разных предметных областей;
Работа с информацией:
владеть навыками получения информации из источников разных типов, в том числе на иностранном (английском) языке, самостоятельно осуществлять поиск, анализ, систематизацию и интерпретацию информации различных видов и форм представления;
Коммуникативные универсальные учебные действия:
осуществлять коммуникации во всех сферах жизни;
Регулятивные универсальные учебные действия
Самоорганизация:
самостоятельно осуществлять познавательную деятельность, выявлять проблемы, ставить и формулировать собственные задачи в образовательной деятельности и жизненных ситуациях;
Самоконтроль, эмоциональный интеллект:
владеть навыками познавательной рефлексии как осознания совершаемых действий и мыслительных процессов, их результатов и оснований;
Совместная деятельность:
понимать и использовать преимущества командной и индивидуальной работы;
ПРЕДМЕТНЫЕ РЕЗУЛЬТАТЫ
говорение:
вести диалог-расспрос в стандартных ситуациях неофициального и официального общения в рамках отобранного тематического содержания речи с вербальными и/или зрительными опорами с соблюдением норм речевого этикета, принятых в стране/странах изучаемого языкаж;
аудирование:
воспринимать на слух и понимать аутентичные тексты, содержащие отдельные неизученные языковые явления, с разной глубиной проникновения в содержание текста с пониманием нужной/интересующей/запрашиваемой информации;
смысловое чтение:
читать про себя и понимать несложные аутентичные тексты разного вида, жанра и стиля, содержащие отдельные неизученные языковые явления, с различной глубиной проникновения в содержание текста с пониманием нужной/интересующей/запрашиваемой информации,
читать про себя несплошные тексты (таблицу) и понимать представленную в них информацию;
письменная речь:
заполнять таблицу, кратко фиксируя содержание прочитанного/ прослушанного текста или дополняя информацию в таблице;
владеть фонетическими навыками:
различать на слух, без ошибок, ведущих к сбою коммуникации, произносить слова с правильным ударением и фразы с соблюдением их ритмико-интонационных особенностей, в том числе применять правило отсутствия фразового ударения на служебных словах.
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ: здоровьесберегающая технология, технология организации самостоятельной деятельности, информационно- коммуникативные технологии.
ОБОРУДОВАНИЕ: интерактивная доска, доступ к сети Интернет, карточки и буклеты.
PROCEDURE:
1. WARMING-UP.
Good afternoon, students. I’m glad to see you. Please, take you seats and let’s start our lesson.
2. THE AIM, TASKS AND MOTIVATION.
Look at the slide. What country are we going to talk about today? Look at the words in the word cloud. What are they? Have you ever been to one of the cities? Can you guess the theme of our lesson? By the end of the lesson you will be able to … tell about Russian cities. What do we need for that? (To learn the words, to read the text and talk).
Учащиеся отвечают на вопросы учителя, формулируют тему, цель урока.
3. ACTUALIZATION OF KNOWLEDGE.
Today our virtual travelling is devoted to Russia. Now you are going to listen to the text about Russian history. You should fill in the missing information.
https://english-practice.net/practice-listening-english-exercises-for-b2-russia/
KEY:
1. General information Name (1922-1991)
The USSR The Russian Federation Moscow
2. Tourist routs Museum • Kremlin
• Red Square
3. Greeting customs • shake hands; doorway
• do not smile; meet someone
4. Communication tips • full name
• close friends
4. PRESENTING NEW MATERIAL.
Open your student’s books on Spotlight on Russia, p. 10 and read the introduction to the text.
There are thousands of natural and cultural attractions in Russia and no better way to see them by train.
Let’s take a virtual legendary train tour from Moscow to Vladivostok. 10,000 km, 25 days. You will see Red Square, Ural Mountains, Siberia, Lake Baikal and the Far East. Everyone should do it in their life at least once.
Can you guess the route? It connects Europe and Asia. (Trans-Siberian Railway).
4.1. READING
4.1.1. Learning new vocabulary.
a) Before reading let’s pronounce the names of the cities we are going to visit correctly.
b) Find the cities on the map. https://learningapps.org/display?v=pgc3njzsk24
4.1.2. Spotlight on Russia 8, р. 10. Exploring Russia.
Many people say the only way to see Russia is by train. So, if you're going by train, you may as well go on the nicest and longest train journey there is - on the Trans-Siberian Railway. From start to finish the journey covers 6,000 miles, that's a third of the way around the Earth!
The best thing about this journey though, is that you don't have to make it continuous. There is a regular service, so you can get on and off the train to enjoy the many wonderful cities along the way. For example, you can stop at Yoroslavl, which is one of Russia's oldest cities and has many beautiful buildings to see. Then there is Krasnoyarsk, founded in 1628, where you can see the unusual cliffs at Stolby Reserve. Let's not forget Vladivostok, with its beautiful natural harbour and lively city centre.
The railway has three main routes. The Trans-Siberian line goes from Moscow to Vladivostock. The Trans-Manchurian line goes from Tarskaya to Beijing through China, and the Trans-Mongolian line goes from Ulan-Ude to Beijing through Mongolia. Whichever one you take though, you can be sure to pass through some of the most amazing landscapes in the world and visit some picturesque towns and cities. With the Trans-Siberian Railway, getting there is as much fun as being there!
4.1.3. Multiple choice.
Here are some test questions based on the provided text about the Trans-Siberian Railway and attractions in Russia. Choose the appropriate answer.
1. What is the total distance covered by the Trans-Siberian Railway?
A) 8,000 miles
9,000 miles
C) 7,000 miles
D) 5,000 miles
E) 6,000 miles ✔
2. Which city is considered one of Russia's oldest and is known for its beautiful buildings?
A) Krasnoyarsk
Yaroslavl ✔
C) Vladivostok
D) Ulan-Ude
E) Beijing
3. In which year was Krasnoyarsk founded?
A) 1615
1600
C) 1628 ✔
D) 1630
E) 1645
4. Which of the following is a feature of Vladivostok?
A) Ancient architecture
Historical ruins
C) Natural harbour ✔
D) Cultural museums
E) Mountain ranges
5. What is the starting point of the Trans-Siberian line?
A) Ulan-Ude
Moscow ✔
C) Beijing
D) Vladivostok
E) Tarskaya
6. The Trans-Manchurian line travels from Tarskaya to which city?
A) Moscow
Ulan-Ude
C) Beijing ✔
D) Vladivostok
E) Yaroslavl
7. What unique geographical feature can be seen at Stolby Reserve?
A) Waterfalls
Lakes
C) Deserts
D) Caves
E) Cliffs ✔
8. How many main routes does the railway have?
A) Three ✔
One
C) Two
D) Four
E) Five
9. Which line passes through Mongolia?
A) Trans-Siberian
Trans-Caucasian
C) Trans-Arctic
D) Trans-Mongolian ✔
E) Trans-Manchurian
10. What is one of the benefits of taking the Trans-Siberian Railway?
A) It is the fastest way to travel
It allows passenger to travel continuously
C) It is the cheapest form of travel
D) It offers no scenic views
E) It enables passengers to get on and off to explore cities ✔
RELAXATION.
Let's have a rest. Close your eyes and listen to the song. (Song “Moscow suburb’s nights”/ «Подмосковные вечера»).
Which city does it remind you? (Moscow).
Namely in Moscow the Golden Ring Tour of Russia starts. Do you know what cities does The Golden ring Tour include? It usually includes 8 cities. Look at the picture. Can you name them? (Sergiev Posad, Pereslavl-Zalessky, Rostov, Yaroslavl, Kostroma, Ivanovo, Suzdal, Vladimir).
4.2. SPEAKING IN DIALOGUES. ДЕЛОВАЯ ИГРА «РАБОТА ГИДА».
ЗАДАНИЕ В ФОРМАТЕ ЕГЭ.
Today I offer you to play “At a travel agency” game. You’ll work in pairs. Imagine one of you is a travel agent, and the other is a tourist. Using the travel advertisement, ask and answer the questions.
Учащиеся получают буклеты с информацией о турах по Золотому кольцу.
«Туристы» пытаются выяснить интересующую их информацию, а «турагенты» отвечают на вопросы. (Примерный вариант см. ниже).
Study the advertisement. You are considering taking a bus tour of the Golden Ring of Russia and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask four direct questions and find out about the following:
1) Starting point;
2) Number of stops;
3) Duration of the tour;
4) Price for one person.
Answer:
1. Where is the starting point of the bus tour?
2. How many stops does the bus tour include?
3. When does the tour start and finish?
4. What is the price for one person?
5. HOME ASSIGNMENT.
Read the text and tell about Trans-Siberian Railway? Using the map.
Make up the mind map about Trans-Siberian Railway and its five cities. Present it at the next lesson. Try to make it colourful and interactive.
Pattern:
6. SUMMARY OF THE LESSON, EVALUATION. REFLECTION.
Now I offer you to fill in the self-assessment forms at the lesson.
Thank you for your work. I will put you the following marks… See you!
Учащимся предлагается заполнить таблицы для самооценивания. Выставление отметок.
Рефлексия.
Self-assessment form
Content Mark +/ -/ !
Russia: Fact File (12 balls)
Find the cities on the map (10 balls)
Reading about Trans-Siberian Railway (10 balls)
Guided Tour (4 balls)
32-36 balls – «5»
27-31 balls – «4»
22-26 balls – «3»
Свидетельство о регистрации СМИ: Эл №ФС77-54568 от 21.06.2013г. выдано Федеральной службой по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций (РОСКОМНАДЗОР).
Соучредители: ИП Львова Е.С., Власова Н.В.
Главный редактор: Львова Елена Сергеевна
info@pochemu4ka.ru
Тел. 89277797310
Информация на сайте обновлена: 10.12.2024
Сайт для учителей, воспитателей и педагогических работников.
Все права на материалы сайта охраняются в соответствии с законодательством РФ, в том числе законом РФ «Об авторском праве и смежных правах». Любое использование материалов с сайта запрещено без письменного разрешения администрации сайта.